Rush op superjachten: Je kan er zorgeloos in quarantaine (De Tijd: Dutch read)

Van Jeff Bezos en co., die honderden miljoenen neertellen voor een superjacht, tot hardwerkende ondernemers die enkele honderdduizenden euro’s kunnen missen: de markt voor luxejachten staat gloeiend heet.

We leren onze kinderen dat kiezen verliezen is. Wie net als Jeff Bezos, de oprichter van Amazon, een
127 meter lang luxezeiljacht met drie masten ter waarde van 410 miljoen euro wil, kan niet verwachten dat daar een helipad op aanwezig is. Alleen Daniel Craig zou er, in zijn rol als James Bond, in slagen de wieken van zijn helikopter niet in de zeilen te laten draaien. Tenzij hij dat wil natuurlijk.

We leren onze kinderen ook dat Bezos geen normaal mens is. Met een vermogen van 183 miljard dollar (151 miljard euro) kan hij zich alles permitteren. Zoals bijvoorbeeld een tweede superjacht mét helipad ter ondersteuning van de 127 meter lange mastodont. Niet in de prijs meegerekend. Daar kan zijn vriendin Lauren Sanchez, die over een pilotenbrevet beschikt, zorgeloos landen voor een romantische tête-à-tête op het dek.

Zo’n schaduwschip is niet uitzonderlijk. Met schepen langer dan 100 meter meer je niet zomaar in elke haven aan. Almaar meer superrijken voorzien in een vloot met assistentieschepen. Die zijn niet alleen makkelijker om aan te meren, ze kunnen ook gebruikt worden als opslagplaats en wassalon. Op die manier kunnen de ontwerpers van het moederschip vooral aan luxe en comfort denken. Misschien een reddingsvest en -sloep hier of daar.

Spielberg

De nieuwsdienst Bloomberg berichtte deze week dat de Oceanco van Bezos, bekend onder de naam Y721, bijna klaar is. Wie een idee wil krijgen van hoe de driemaster van Bezos eruit kan zien, googelt de Black Pearl van Oceanco. Die Nederlandse scheepswerf, opgericht in 1987, is in handen van Mohammed Al Barwani, de voorzitter van de MB Holding Group.

De scheepswerf in Alblasserdam richt zich sinds 2002 op gevaartes van minstens
80 meter lang op maat van de allerrijksten. Bezos bestelde zijn jacht lang voor Covid-
19 van vleermuis op mens oversprong. Met een beetje geluk kan hij straks zorgeloos op reis in een wereld die nog altijd door corona gegijzeld wordt.

Nu gala’s via Zoom verlopen en veel grenzen gesloten zijn, mag het niet verbazen dat superrijken hun gading zoeken in superjachten. Aan het begin van de coronacrisis hield iedereen zijn hart en portefeuille vast uit vrees dat rijkdommen zouden verdampen. Ondertussen is duidelijk dat veel rijken alleen maar rijker werden (zie tabel). Om nog even bij Bezos te blijven: die kon vorig jaar 75 miljard dollar aan zijn fortuin toevoegen.

De Amerikaanse regisseur Steven Spielberg heeft vastgesteld dat zijn 86 meter lange Oceanco Seven Seas, gebouwd in 2010, iets te klein uitvalt. Zijn schip staat te koop voor 131 miljoen euro. Er is plaats voor 28 crewleden en 15 gasten. Het is overbodig te vermelden dat het schip een grote cinema herbergt.

Spielberg laat een grotere variant bouwen. Of hij een gooi wil doen naar het duurste superjacht ter wereld, valt te betwijfelen. Die trofee staat nog altijd op een van de schouwen van de Russische oligarch Roman Abramovich, de eigenaar van de voetbalclub Chelsea. De 162,5 meter lange Eclipse, die gebouwd werd op de Duitse scheepswerf van Blohm & Voss, kostte 1,5 miljard dollar.

Onze jachten zijn privé-eilandjes. Je kan er zorgeloos je quarantaine doorbrengen.

MANU DECEUNINCK
CEO YACHT CONSULT

De markt voor superjachten beleeft hoogdagen. Of je nu een Oceanco, Feadship, Benetti of Lürssen wil laten bouwen, het is tevergeefs. De gerenommeerde Europese scheepswerven zijn allemaal volgeboekt. Op dit moment worden 50 jachten van meer dan 100 meter gebouwd. Een ervan meet 146 meter. De wachttijd voor een gepersonaliseerde superjacht: drie tot vier jaar. Terwijl in het eerste kwartaal van 2019 90 superjachten verkocht werden, waren dat er in het eerste kwartaal van dit jaar 219. Dat blijkt uit cijfers van Vessels Value, dat de markt van de superboten op zijn duimpje kent.

Om als superjacht gedefinieerd te worden moet een schip in privéhanden zijn en minstens 30 meter meten. Het Oostendse Yacht Consult verkocht in januari een
37 meter lang exemplaar. Drie dekken hoog, vijf slaapkamers, waaronder een masterbedroom voor de eigenaar, een jacuzzi en een fitnessruimte in open lucht. Catalogusprijs: 16 miljoen euro.

Volgens oprichter en CEO Manu Deceuninck groeit het luxesegment alleen maar. ‘Onze sterkte ligt in luxeboten vanaf 1 miljoen euro.’ Yacht Consult helpt bootliefhebbers niet alleen aan een boot, het zoekt ook de nodige crewleden, begeleidt de fiscale beslommeringen en kent alle ins en outs van het charteren van boten. ‘Eigenlijk verkopen wij onze klanten in de Benelux privé-eilandjes. In coronatijden heel interessant: je kan er zorgeloos je quarantaine op doorbrengen.’

De 162,5 meter lange Eclipse, eigendom van de Russische oligarch Roman Abramovich, de eigenaar van de voetbalclub Chelsea. kostte 1,5 miljard dollar. ©BELGA

Terwijl het voor corona ongeveer een jaar duurde om een nieuw luxejacht onder 50 meter op de kop te tikken, moet je nu op drie maanden extra rekenen. ‘Qua productiecapaciteit kunnen merken als het Italiaanse Riva perfect volgen’, zegt Deceuninck. ‘Het grootste probleem is – zoals in veel sectoren – het tekort aan grondstoffen.’

Bootliefhebbers die niet zo rijk zijn als de zee diep is, kunnen proberen een tweedehandsexemplaar aan te schaffen. Al is dat zo goed als onmogelijk geworden. Om het met de woorden van Wim Vos van de tweedehandsmakelaar All Waters te zeggen. ‘Geef me een boot met een waarde tot 250.000 euro en hij is in een week weg. Geef me een goede boot tussen 300.000 en 700.000 euro en ik moet haar zelfs niet op het internet zetten.’

Ongeziene tijden

Ook andere verkopers in België bevestigen: het zijn ongeziene tijden. Loodsen waar vroeger 30 boten op een nieuwe eigenaar lagen te wachten, zijn nu zo goed als leeg. Als er nog een boot ligt, heeft die geen motor. Volgens Vos zijn mensen door corona gaan beseffen dat ze veel te snel leefden. ‘Een reis naar de kust van Kroatië hier, een korte skivakantie daar. En eigenlijk waren de batterijen nooit opgeladen’, zegt Vos. ‘Sommige boten die ik verkoop, zijn drijvende minihotels van vijf sterren. Die liggen dan relatief dichtbij huis. Dat bespaart een hoop stress.’

De 17 meter lange Astondoa, een Spaans luxemerk, is de derde boot van een 50-jarige ondernemer uit Limburg die liever niet met zijn naam in de krant verschijnt. Hij telde daar enkele honderdduizenden euro’s voor neer. ‘Eigenlijk wilde ik een tweedehands Azimut 46 voet (14 meter) kopen. Dat is een Italiaans merk dat iets minder bekend is. Ik ben er vorige zomer een tweetal keer voor naar Lyon gereden. Door corona was het veel te omslachtig om die boot van Frankrijk tot in Maastricht te krijgen’, zegt de ondernemer.

Uiteindelijk botste hij op de Astondoa 54. ‘Die is een stuk groter.’ Met drie slaapkamers, twee badkamers en een goed voorziene keuken kan de ondernemer tot tien mensen op zijn boot van spijs, drank en een bedstee voorzien. Wanneer u dit stuk leest, zit hij hoogstwaarschijnlijk met het gezin op de boot op een boogscheut van Roermond. ‘Echt lange vaarten doen we niet, hoogstens een halfuurtje. Dan gooien we het anker uit, blijven we op de plas liggen en genieten we van de omgeving.’